Ideal for Use at Home or on Safari

Ovanstående står tryckt med snirklig skrift på en pittoresk tehuva jag föll som en fura för på Fretex (Myrorna) idag. Det står ockkå The Original Suffolk Country Tea-cosy, Made by Henry Watson Pottery, England, Founded1800 på den, men det var altså rubriken som fascinerade mig mest.

Nu har jag förvisso aldrig varit på safari, men om jag skulle åka på det en gång skulle jag ta med mig:

1. malariamedicin
2. en bra kikare
3. lejonmat
4. solkräm
5. en trimmad Jeep med väldigt bra accelerationsförmåga
6. en ordentlig tehuva
7. Eller.......nä, vänta nu...

Backa bandet. Något är nog lite fel här. Kan någon se vilken av punkterna som liksom inte riktigt passar helt in?....*hm fundera fundera klia sig i huvet och klura*

Jag är bara så totalt fängslad av denna charmerande mening: Ideal for Use at Home or on Safari.
Denna civilisationens triumf!

Ser framför mig att de som verkligen är av den åsikten att en rejäl tehuva är en praktisk nödvändighet på en safaritur måste resa på safari i Karen Blixenaktiga vita tornyrklänningar och tropikhjälmar sådär snyggt fastknutna med en vit chiffongscarf under hakan. Sedan sitter de mitt emot varandra, med chiffongscarfsen fladdrande i den varma vinden över savannen, på var sin sida om en elefant, i varsin stor korg och gungar fram. Rör lite i sina tekoppar med silverskedar  så det klirrar mjukt och säger saker som:

- Oh, how lovely! The tea is still warm, dear.
- Yes, quite nice and hot.
- It's really fortunate that we brougth along the Original Suffolk Tea-cosy Made by Henry Watson Pottery, England, Founded 1800, isn't it, dear? 
- Here, here. Indeed it is.

Men när sagda är sagt.
Man skall inte förakta en bra tehuva.




Kommentarer
Postat av: Charlotte

Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhh!

Det var verkligen underbart roligt! Och så underbart uttryck också. Jag måste faktiskt försöka avända det lite oftare. Liber Primus Citatorum skulle ha tagit glädjeskutt.

Veckans utmaning: hur många sammanhang kan jag anävnda den meningen i?

Postat av: Charlotte

"First I want to be young and wild. Then I want to be middle-aged and rich. And then I want to be old and annoy people by pretending I'm deaf"

Se där, ett citat som hör ihop med din senaste kommentar hos mig. Och som NÄSTAN är lika lovvärt som "Ideal for use at home or on safari".

Blackadder, är det, förresten.

2007-01-25 @ 23:51:38
URL: http://www.ansgarssyskon.blogg.se
Postat av: Lusekofta svarar

Ja, är det inte ett helt bedårande uttryck? Vi får anta en gemensam utmaning och använda uttrycket så ofta vi bara kan. Lite tricky att få det att glida smidigt in i konversationen, men skam den som ger sig.

Blackadder-citatet var ju helt fantastiskt!Tack! Måste bara skriva av det! Jag är ihuga Blackadderfan! :-)

2007-01-26 @ 00:02:12
URL: http://lusekofta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback