Tunisisk pop och cross-dressing

Man kan ju tillbringa en förmiddag på så många olika sätt.
Lika många sätt som det finns musikpreferenser inom vår familj, kan det tyckas.

Idag, till exempel, tillbringade jag lördagsförmiddagen med  att dansa konstigt tillsammans med bägge barnen till diverse musikaliska stilarter (ett favoritnöje här hemma). Storasyster vill helst då höra Louis Prima med klämmiga italo-rock schlagern Angelina från femtiotalet. Jag erbjuder härmed en textrad för er som kanske inte omedelbart är helt hundra på vilken låt jag menar: I eat antipasto twice/ just because she' s so nice/ Angelina/ Angelina- waitress at the pizzeria. Storasyster älskar verkligen den här slagdängan och jag måste översätta hela texten för henne, gång på gång. Hon har på något vis fått för sig att Louis Prima sjunger om samma Angelina som i barnböckerna om musflickan Angelina Ballerina och tycker att den här sången är hur ball som helst. Den skall höras om och om igen.

Lillebror, på sin kant, tycker att O-låten från Fem myror rockar fett. Också här infogar jag en textrad för att friska upp minnet: Poff poff poff poff poff-poff-poff/ O vad det låter bra/ Det är o:et i poffet som gör'et. Han vill alltid se just den sången på vår Fem myror-DVD:- Mamma, sett på poff-poff, sett på poff-poff. Sedan går han runt i huset och sjunger för sig själv med hög och klar stämma: -Poff poff...Oooooo låtej BJA!!!! (med mera kraft i just "BJA" på slutet).

Jag, satte för att variera musikutbudet lite på en semesterinköpt tunisisk poplatta och skruvar upp volymen medan jag öppnar verandadörren på glänt (det är varmt att twista till Louis Prima en hel förmiddag). Orientaliska toner och smäktande arabisk sång letar sig ut i våren i villaområdet. "Alltid retar det nån", tänker jag nöjt, som min far alltid brukar säga. Går ut i köket och plockar ur diskmaskinen och drömmer om nordafrikanska kvällar vid Medelhavet  med kraftigt rödvin och krydddoftande couscousfat.

När jag tittar in i vardagsrummet en stund senare har barnen bytt kläder. Lillebror har av sin storasyster blivit iförd en rosa Mimmi Pigg- t-shirt och en rosablommig kjol. På Storasyster når kjolfållen ned lite under knäna, men på Lillebror blir den fotsid. Han dansar lyckligt runt och ser ut som en mycket liten skär dervisch.

Storasyster har ( hur fäorstår jag inte)  lyckatsklämma ned sig i Lillebrors grå byxor, stl 86. De sitter perfekt, som små piratbyxor på henne tillsammans med Lillebrors rödrandiga body.
Jag förvånas: - Har du fått på dig bodyn också?
- Ja, men jeg knappet den ikke da, mamma. (kan ju förstå att hon inte lyckades få till knäppningen i grenen, särskilt som hon själv har stl 110.)

De dansar vilt en stund till och skrattar hejdlöst, två rebeller i liten skala i en annars så markant uppdelad Disney Princess/ Spiderman värld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback