Post påskum, regnum et snöum...

När man är en sådan slarvmaja som jag med det här att uppdatera sin blogg får man liksom mycket man ska rekonstruera i sitt minne innan man kan sätta det på pränt. På jakt efter den tid som flytt, så att säga.

Påsken börjar vi med. Den firades traditionsenligt med påskäggsjakt i huset, dvs vi vuxna gömmer äggen på långfredagskvällen och ritar en finurlig (tycker vi själva) och (tja, nästan) skalenlig skattkarta som vi så överrräcker barnen på påskaftons morgon. Det brukas att det letas efter varstitt godisfyllt ägg och en liten sak till. I fjol var den lilla extra saken två fina, gammeldags pennskrin i metall med färgpennor i och ett pentroll. I år hade Storasyster lagt in en motion om att påskäggsskattjakten nog borde innehålla ett inslag av en Barbietidning någonstans. Så då blev det det, (även om jag  personligen knöt min femininistnäve i kjolfickan). Och en Bamsetidning till Lillebror. (Ja, jag vet att det var könsindelat så det håller, men jag kan inte hjälpa det. Dessutom gillar jag Bamse mycket bättre än Barbie ,så det så! *knycker spotskt på nacken*. (Det borde folk förresten göra mer nuförtiden i böcker, anser jag. Knycka spotskt på nacken, altså. Verkar lite som om romanhjältinnor slutade att knycka spotskt på nacken runt 1958 cirka.)

Nytt för i år, när det gäller påskfirandet här hemma var att Storassyster förfärdigat en praktfull, stor garnbollskyckling. Den gav hon snabbt det snitsigt originala namnet Bobbo. Och så Kyckling i efternamn, då.
Bobbo Kyckling placerades på matsalsbordet i en liten korg där han värpte (zoologisk sensation) små chokladägg i staniolpapper hela påsken.

Väderet har ju varit et kapittel för sig. Nu har det ju äntligen blivit riktigt vårligt ute, men eftersom detta är ett uppdaterande in lägg om påsken kan jag ju inte vika in på det temat nu.

Det kan väl i korta drag sägas att vädret varit minst sagt blandat. Detta har dock inte lyckats dämpa min barns generella entusiasm. En dag i april när Lillebor tittade ut genom köksfönstret och fick se en snötäckt trädgård och stora dalande flingor utbrast han saligt: "Åh, mamma, jeg skulle ønske det var snø heeeele året, jeg!"
image11

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Det låter ju som en fantastisk påsk på det hela taget. Här hemma är det Disneys Prinsess-tidning som blir motvilligt inköpt hela tiden.

Det skall bli roligt att läsa nästa inlägg (hint, hint)....

Jag övar mig på att knycka spotskt på nacken så länge.

2008-04-27 @ 21:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback