Stor kritiker, liten entusiast

Vi tittar på BBC Prime med stor glädje ibland här i familjen. Det är en tradition som började när Storasyster var liten och har nu fortsatt med Lillebror. BBC har en helt enorm budget för att göra barnprogram och det märks oftast på den ypperliga kvaliteten och den kreativa lustan som genomsyrar dessa program.

Jag sade oftast.

För det finns program även på stora BBC som är fullständigt obegripliga för mig som vuxen. Jag sitter som en kvinnlig utgåva av Grinchen och vrider mig i soffan över insmickrande och överspelande programledare, över undermålig grafik och massproducerad ploppig synthmusik. Big Cook, Little Cook är ett sådant program. Tanken är så god, en kock av vanlig storlek lagar skojiga lätta barnanpassade recept med sin pyssling till medhjälpare. Pysslingkocken flyger också iväg titt som tätt på en magisk slev för att titta närmare på aubergineodlingar och rånfabriker och sådant.

Jag bara frågar: var i produktionsprocessen gick det så snett sedan?

Jag sitter och pyr i min egen cynism som nästan får mjölken i morgonkaffet att surna. Självklart låtsas jag inte om mina tvivel inför Lillebror.  Han ÄLSKAR fullkomligt programmet. Med en treårings vilkårslöst öppna sinne tar han de två märkliga figurerna rätt till sitt Lillebrorhjärta. Han skrattar så han kiknar av tokroliga grimaser och medvetna klumpigheter.

Jag låter mig än en gång inspireras av barnens förmåga att så totalt omfamna. och
Min vuxensarkasm smälter, sakta men säkert, bort i solljuset av Lillebrors strålande entusiasm.

...och för er som  fortfarande inte alls vet vad jag pratat om de senaste minuterna, håll till godo:

http://www.youtube.com/watch?v=SJZEG2nGEsA

Altså...fattar?!
(okej...en liten skärva vuxensarkasm är nog kvar i alla fall...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback