Storasyster 5 år

Igår fyllde min lilla stora flicka fem år! Jag kan komma på mig med att titta på henne ibland och fortfarande se henne i den lilla grisskära fleecedressen hon hade som nyfödd, liggande i vagnen i mars 2002. Hon hade fått den av farmor och farfar, den var storlek 62 och hon fullständigt drunknade i den. Ett rött litet skrynkligt ansikte och mininävar hårt knutna någonstans långt inne i allt det fluffiga rosa.

Rosa tycks vara en färg som går igen i detta sammanhanget. I förrgår stod jag nämligen och applicerade florsockerglasyr,som jag färgat chockrosa medelst karamellfärg för anledningen, på 63 stycken nygräddade muffins. Kände mig lite som Doris Day, där jag glaserade på, iklädd förkläde och med en lite manisk kakpyntar-glans i ögonen. Efter att jag hade förskönat de 63 muffinsen var jag så i glaserar-tagen att det var nära på att jag bara fortsatte, i bästa Stepford Wifes-anda. Hade väl glaserat kaffebryggaren med skär sockersmet också om inte min man kommit och ingipit genom att servera mig te.

Hursomhelst så fick Storasyster med sig de rosa härligheterna i en STOR kakburk till dagis där de gjorde succé. Storasyster kom hem iklädd en violett papperskrona och med uppmärksamhetens rosor på kinderna till en kväll fylld av pannkakor, paketöppnande, glasstårta och farmor och farfar. Kort sagt, som en femårsdag ska vara.

På lördag blir det mer baluns, för då kommer dagiskompisarna hit på korv med lomper (som  små tunnbröd, ungefär, populärt till varmkorv här), chokladtårta och  fiskdammsfiskande. Tjoflöjt.

Hva skjer 'a, Bagheera?
Ingenting, Tingeling!

(det sista hade egentligten inget sammanhang med det skrivna. Bara lite tuff dagisjargong som jag plockat upp från femåringen och gillar att svänga mig med.) :-) 

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Åh, stora grattis till den vackra flickan från oss här i Tuna. Och ännu mer grattis till den käcka femtiotalsmamman i glaserartagen. Säkert hade en rosa kaffebryggare varit ett intressant monument att spara, "sådan här blev jag på din femårsdag".


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback