10 saker om Lillebror

Naturligvis måste jag följa upp detta med en lista för lillemannen min också.

Lillebror...

1...tycker innerligt om att hänga saker på krokar. Flyttar på det som eventuellt månde hänga på krokarna från början och hänger dit, andra, i hans tycke, mer logiska grejer. Häromdagen hittade jag till exempel en liten, rödrutig dockgrytlapp på toaletten. Och man kan finna den asiatiska salladstången i trä omsorgfullt hängd på en gardinkrok.

2...tycker också mycket om att laga mat på Brio-spisen i barnkammaren. Kaffe brukar man bli bjuden på. Och mackor med messmör (hans egen favorit).  Och jordgubbar. Lägger små leksaker i kastrullerna, tar locken av och på, häller fram och tillbaka, rör , vispar och står i med en iver som får Jamie Oliver att blekna vid jämförelse.

3...tycker ibland, bara helt otippat, att han måste springa fort mellan köket och vardagsrummet. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Till synes utan något annat syfte än att just springa. Och skratta. Detta inträffar gärna på kvällstid, efter middagstid sådär och håller på tills han snubblar av utmattelse. Eller skratt.

4...är gärna med på allt som Storasyster hittar på. Härmar och springer efter. Men, märk väl, finner sig inte i allt hon och stora polarna vill att han ska göra. Som t.ex. att vara bebis och dricka mjölk ur nappflaska. Då blir han arg som ett bi och går sin väg.

5...gillar allt som är sort, ogillar allt smått. Vägrar att ha en tesked när han äter, till exempel. Föredrar STOR matsked. Helst också när han äter yoghurt i små bägare, även om detta är förenat med vissa problem. Vill heller inte ha liten drickflaska i plast med Nalle Puh på, utan pappas stora drickflaska i metall. om han får bestämma.
Och påpekar att han INTE, jag upprepar: INTE, under några som helst omständigheter är L I T E N. Han är S T O R. Och hör sen!!!

6...tycker att Electric Banana Band rockar fett! Här snackar vi headdbanging. Seriöst. 

7...tycker att den bästa film som någonsin gjorts är "Året runt med Pettson och Findus". Och "Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr". Dessa två filmiska pärlor byter lite på att ligga på förstaplats på Lillbrors filmtopp, har jag fått intryck av.

8...är fullständigt och utan jämförelse, livrädd för Brasse i "Fem Myror". Detta gäller i avsnittet om siffran fyra, när Brasse har klätt ut sig till utomjording med  fyra viftande armar och säger "Urpa, urpa". Råkar Lillebror få se detta, kommer det ett avgrundsvrål av vanvettig skräck ur han strupe och han ruuuuuuuusar bort från TV:n, så fort och så långt bort han bara kan komma. Detta avsnitt måste altså, nuförtiden, medvetet hoppas över, för att inte försätta Lillebror i ett tillstånd panisk skräck.

9...föredrar utan tvekan Lilla Anna och Långa Farbror'n, Bu och Bä och Barbapappa när det gäller litterarära personligheter.

10...gillar att klämma till med en rejäl Lillebrorpuss mitt på munnen, när man minst anar det. Finns inget trevligare! :-)






Kommentarer
Postat av: Charlotte

Jag skall inte säga att jag är glad över att du är tvungen att inta liggläge. Absolut inte. Mer hälsa åt våra norska (och dalkullska) vänner. Men det är VÄLDIGT roligt nrä du skriver sådär mycket. Jag har skrattat så att jag nästan trillade under tangentbordet idag. Hagar kom in ohc frågade varför jag lekte kurragömma med datorn.

Postat av: Lusekofta svarar

Ha ha! STORT tack och kram till er! :-D

2007-05-26 @ 20:32:49
URL: http://lusekofta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback