Vi fara till moster, rara

Vi bestämde oss rätt plötsligt för att fara till Moster i Göteborgstrakten i Valborgshelgen, som små Blåkullahäxor alla fyra. Detta infall krockade, oturligt nog, tidsmässigt med den årliga basaren på Storasysters dagis; något som först fick henne att förtvivlat snyfta saker som "men man kan kjøpe kake der som kun koster TO kroner, mamma, og de skal lodde ut B R A T Z-D U K K E R " (det sista ordet sagt med extra stor patos i rösten). Efter att hon hade sovit på saken en natt kom hon till den slutsatsen att det nog skulle bli kul att hälsa på Moster, Ulfpappan och Kusin-Charlie i alla fall och var alldeles prillig av förväntan inför denna resa.

Det blev en helg full av energiska kusiner som i vild fart springer (två stycken) och ålar (en stycken) runt i Mosters lägenhet under muntra tillrop. Tur var att Kusin-Charlie hade ett helt rum fyllt av intressanta leksaker (som ju såklart var mycket mer spännande än de hemma i Norge. Lektunnelen i ljusblått tyg från Ikea på vardagsrumsgolvet var en stor hit, likaså Uffes puff (:-)). (Jag måste erkänna att jag vid ett tillfälle försökte åla mig igenom sagda tunnel själv, men drabbades av akut cellskräck nånstans på mitten och måste, försmädligt nog , kravla baklänges ut igen.)  Puffen var ett kapitel för sig själv. Den kunde man hoppa ned på med stor kraft om man tog sats från soffan. Det vill säga, tog man som Lillebror lite FÖR stor fart från soffan slog man huvudet i elementet med ett ljudligt "tjong". Men detta missöde inträffade bara en enda gång på hela helgen och det är ju en nåd att stilla bedja om.

Det grillades och åts fläskkaré med klyftpotatis och tsatsiki och åktes buss till Valborgsfirande med brasa vid en vacker insjö på kvällen. Storasyster var underbart ivrig över att vara ute och åka buss "midt på natta" (dvs klockan åtta). Det  idylliska intrycket grumlades något av de synnerligen överförfriskade ungdomar som låg halv medvetslösa ute på bryggan när vi kom fram. Ulfpappan, den fd läraren, tog dock kommandot  i klassen och hotade ringa polisen om inte någon såg till att den värst berusade, högst lealösa, unga kvinnan i sällskapet kom hem. Han fick till och med en väninna till och med att ringa efter skjuts medans han stod och såg på. Bra rutet! Kvällens Pappa På Stan och vår hjälte!

Ingen av barna vill åka hem till Norge när vi skulle (och egentligen ingen av de vuxna heller :-)). Men efter inhandlande av Ahlgrens bilar och en CD med Grodan Boll, gick hemresan smärtfritt.

Väl hemma märker jag att besöket satt sina spår hos mina små. Lillebror har börjat envisas med att ha huvan på sin lilla munkjacka uppdragen över huvudet för "sånn har Ulfpappaen"! Och Storasyster tjatar om att jag ska baka sådana allergi-blåbärsmuffins som Moster bakar till Kusin-Charlie (mjölkfria och utan ägg)- "det må ikke være melk i da, mamma." Trots att ingen av mina barn har någon form för påvisad matallergi.

...men jag håller med: de var goda, Mosters Muffins.

Allra käraste Moster, den rara, med sin goa lilla skara. :-) 

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Åååååh vad mysigt. Valborg-med-barn är ju en konst i sig...jag kom på mig själv med att sitta och längta lite lite bara lite efter de gamla studenttiderna. Men iallafall: nästa gång ni är i Sverige? Kan ni inte komma hit då?

Jag kan inte lova allergiblåbärsmuffins. Men jag kan lova - öh - nu skall vi se här, vad låter frestande? Mördarkaka med vinbär? Vinkaka med mördarbär? Eller bara en stor trädgård med massor av äppleträd och springmöjligheter?

Postat av: Lusekofta svara

o ja, vi kommer så gärna till er trädgård och springer och mördar!!
...eller hur var det nu jag menade att jag skulle säga...? :-)

2007-05-06 @ 23:09:05
URL: http://lusekofta.blogg.se
Postat av: Moster

Hihi, va kul att läsa om er lilla utflykt hit! Jag tror Charlie tyckte det var jätteskoj å ha sina busiga kusiner på besök =)Skickar länk ifall du vill baka Kusin Charlies specialmuffins ;)
Puss å kram från västkusten
http://www.allergimat.com/recept.asp?id=489

2007-05-07 @ 12:20:25
URL: http://Charliesmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback