L'ecologie francaise

Det råder i bland begreppsförvirring här hemma, har jag märkt. Igår öppnade jag kylskåpet för att ställa in lite varor medan Lillebror satt vid bordet och åt en kanelbulle i godan ro. Han betraktar mina förehavanden, tyst mumsande. Plötsligt kommer det (i en saklig och som vanligt världsvan fyraåringston):

-Mamma, jeg det finnes ulogisk melk vet du.

Jag: -Ologisk mjölk...? (Jag ransakar snabbt min mammahjärna för att förstå min sons resonnemang...så dyker kopplingen upp:) Ologisk...du menar kanske ekologisk?

- Åh. Ja (fnissar över sitt i sitt eget tycke fåniga misstag. Hur kunde HAN, Den Allvetande, kunnat ta så fel? En sådan malör!). Økologisk, mener jeg.

-Vet du vad det betyder då, Lillebror, at något är ekologiskt?  (Jag vill hemskt gärna se vart detta leder).

Lillebror, med sedvanligt självförtroende: - Ja. Det er franskt.

Kommentarer
Postat av: Moster Sofia

Hihi fransk mjölk ;)

Postat av: Charlotte

Det låter ju väldigt franskt iallafall. Hmm, undrar om han ställts inför begreppet "TEologisk" någon gång? =)

2009-02-19 @ 09:46:17
URL: http://ansgarssyskon.blogg.se/
Postat av: Lusekofta svarar

Moster Sofia: Ja, precis. Allt ekologiskt är franskt, och följaktligen är också allt ologiskt franskt. Jag hade en gång en romans med en fransman och han var rätt så ologisk, faktiskt. Så någon sanning ligger det i det, men betydligt djupare än någon av oss anar...



Charlotte: Det har han, mig veterligen, inte, men jag ska genast introducera det begreppet för honom när han kommer hem från dagis. Blir spännande att se vad vi kan bolla fram, han och jag. :-)

2009-02-19 @ 12:05:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback