Ojämlikheter

Jag står och skalar potatis. Lillebror, det ivrigaste köksbiträdet i familjen, står förstås bredvid på en stol och tittar på.

- Når jeg blir stor jente, skal jeg også skrelle poteter.

Jag rycks ur min potatisskalningsmonotoni av dessa min sons ord. Här krävs en förklaring:

-Lillebror, när du blir stor blir ju du inte en flicka, men en stor pojke.

Lillebror viftar bort mitt inlägg i könsdebatten: -Stor jente, stor gutt. Det er samme tingen det!

-Neeej...(försöker jag) Det är ju inte riktigt det samma. Finns det några skillnader mellan flickor och pojkar som du kommer på? Är flickor och pojkar olika? (Lite ledande, jag vet, men...)

Lillebror funderar...och så glimtar det till så att man nästan som på Professor Balthazar-vis SER glödlampan över hans huvud:

-JAAA! Jenter har hårbøyle!! (=hårdiadem, övers.anm.). Det har ikke gutter!

Storasyster, som tydligen följt denna diskussion från vardagsrummet ger plötsligt sitt högljudda bidrag:

- OG GUTTER LIKER KISS! (Här refererar min dotter till rockgruppen altså  övers. anm.)

Senare på kvällen , fulla av köttbullar och potatismos, dansar Storassyter och Lillebror tango fram och tillbaka över trägolvet till CD:n med indianmusik.
Jag vet inte, men på något vis känns detta hoppfullt inför framtidens könskonflikter. 




Kommentarer
Postat av: Charlotte

Mycket =) Härliga ungar. Men så har de ju en fantastisk mor också.

Postat av: Fototrixaren

Hoppas du får en trevlig torsdag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

2009-02-26 @ 10:27:01
URL: http://fototrix.blogg.se/
Postat av: Lusekofta svarar

Carlotta: rodnar Å, jag ber, jag ber. ;-)

2009-02-27 @ 10:40:12
Postat av: Charlotte

Äsch, det är väl självklart att de har!



Det finns en utmaning till dig på min blogg, om du känner för sådant!

2009-02-28 @ 12:34:17
URL: http://ansgarssyskon.blogg.se/
Postat av: Veronika

ASG...ungar är härliga och ärliga!

2009-03-02 @ 14:19:40
URL: http://verransblogg.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback