O du underbara lilla 70- talsklump

Kom plötsligt på en till av Storasysters absoluta filmfavoriter (som också är min, givetvis, eftersom den bara flööödar av 70-tals nostalgi):

Beppe Wolgers jämtländska filmsaga Dunderklumpen.
image3
Skimrande vacker berättelse om vikten att ha vänner och det som verkligen betyder något i livet. "En fin sten, en vacker liten fjäder, en blomma..." Filmen är en hantverksmässig imponerande blanding av vanlig spelfilm, med vidunderlig norrlandsnatur, och tecknat, något som inte var vardagsmat då det begav sig. Per Åhlin (som också var tecknaren bakom Karl Bertil Johnssons jul bland annat) har gett liv till Beppes poetiska figurer på ett fantastiskt vis. Rösterna tillhör några av den tiden mest kända skådespelare; Sif Ruud, Halvar Björk, Birgitta Andersson och Håkan Serner för att nämna några.

Jag hittade DVD.n på biblioteket här och den blev en omedelbar succé. Att jag sedan hittade en nött , lätt kaffefläckig gammal norsk orignalutgåva av bilderboken med samma namn på Fretex (Myrorna) gjorde inte saken sämre. Vi är helt sålda här hemma. Det är lite som om tiden stått still sedan 1974, faktiskt.

Beppe, å go'a Beppe, vart tog du vägen...?

image2



Kommentarer
Postat av: Charlotte

ÅH, Dunderklumpen är ju Mickes stora idol. Han har en barnbok någonstans som jag inte läst. Nu måste jag ju göra det, det låter fantastiskt =)

Postat av: Lusekofta svarar

Nähä, är det?! Ja, jag vill minnas att jag faktiskt hade ett örngott med Dunderklumpenfigurerna på när jag var liten, som ALLTID måste sitta på kudden annars vägrade jag blankt att sova!! :-D

2007-02-08 @ 12:01:42
URL: http://lusekofta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback